Det finns många skarpa twittrare i Sverige, trots att det inte är jättemånga som använder mediet. Twitter har funnits i över tio år i Sverige. Twitter har omkring 328 miljoner användare världen över, vilket gör att ditt företag kan nå många människor. I Sverige har Twitter-användandet ökat år 2017, sedan en minskning av användandet år 2016.
Omkring var fjärde internetanvändare i Sverige har någon gång använt Twitter, men bara 6% använder tjänsten dagligen, enligt IIS.
På Twitter kan man främst nå opinionsbildare och influencers som kan vara bra för företaget. Dessa personer kan bidra till att andra pratar om företagets produkter eller tjänster!
Twitter ställer krav på snabba svar och möjlighet till dialog. Vill man istället nå ut till en större grupp människor, kanske Facebook är en bättre kanal för marknadsföring. Det finns fördelar med de båda sociala nätverken.
Handelsbankens Twitterkonto är en blandning av frågor, svar och annan information som är viktig vid support.
Comviq nyttjar även Twitter som kundsupport.
SJ använder Twitter som informationskälla och svarar på frågor.