Twitter – hur marknadsför man sig på Twitter?

Marknadsföra sig på Twitter

Det finns många olika sätt att marknadsföra sig på Twitter. Det positiva med webbplatsen är att den är avslappnad och möjliggör att företags personlighet kan stiga fram! En nyckelfaktor med Twitter är att prata med personer – inte till!

Exempelvis kan du använda det sociala nätverket som en kundsupport, det är bra att jobba med personliga svar. Att använda sig av forumet för kundservice har fungerat bra för många företag i Sverige, läs mer om hur företag använder Twitter i Sverige.

Ni kan även använda Twitter för nyhetsbrev och meddela via tweets när du har nya tjänst- eller produktlanseringar.

Skapa dig företagssida på Twitter – steg för steg

Skapa ett Twitterkonto här

Skapa ett konto med en mail och tänk över vad du vill använda kontot till, exempelvis support, nyhetsbrev eller en vanlig social kanal? Detta kan du sedan dra nytta av i steg 2.

Välj Twitternamn

När du väljer ett namn, tänk på att det är detta namn som följare kommer att hitta företaget genom. Twitter kommer automatiskt att göra om stora och små bokstäver till små. Inkludera helst inte siffror eller andra symboler, det gör de svårare att både skriva in och komma ihåg.

Använd inte heller ”.com/.se” efter namnet. Har du flera Twitterkonton för olika delar i företaget/varumärket kan det vara bra att namnge dina olika konton så följarna lätt hittar den sida de söker.

Lägga upp profilbild

När du ska välja en profilbild rekommenderar vi att använda samma bild som på dina andra sociala plattformar. Annars fungerar det lämpligtvis att använda en företagslogotyp.

Länka till dit du vill hänvisa följare

På Twitter får du enbart en länk att använda dig av och denna kan du använda för att skicka följare vidare. Vill du hänvisa dem till en hemsida eller en annan social plattform? Tänk över vad som gynnar företaget mest och vad du vill få ut av marknadsföringen.

Skriv en Twitter-biografi

Här skriver du om företaget. Tänk på maxgränsen på 160 tecken, så var kort och koncis i meningarna för att locka in följarna.

Följ andra för att få följare

Det är viktigt att synas och höras. Följ andra, både inom samma bransch och andra, för att visa att du finns! Har företaget andra sociala medier så kom ihåg att länka till ditt nya Twitterkonto på dem.

Klart!

Nu är det bara att börja att skriva tweets!

Twitter Ads

Vill du marknadsföra dig och nå ut via Twitter kan du använda Twitter Ads – Twitter Annonser, en funktion där du kan annonsera till en utvald målgrupp. Med hjälp av annonseringsverktyget har det aldrig varit lättare för företag på Twitter att nå ut till nya kunder, få fler följare och mäta marknadsföringens resultat. Det du behöver göra är att välja vilken/vilka målgrupper annonsen ska rikta sig mot genom demografi, intressen eller kön.

Vad kostar Twitter Ads?

När du vill annonsera anger du en budget - det finns inget minimibelopp på Twitter Ads. Tänk på att ju mindre du budgeterar – desto färre personer nås via marknadsföringen! Du betalar bara för när användare interagerar med företagets konto – genom retweets, gillningar eller kommentarer.

3 steg till lyckad marknadsföring på Twitter

Skapa mervärde

Skapa mervärde genom att tipsa och länka till annat. Här har du chansen att skapa sociala interaktioner och låta företagets personlighet skina.

Skriv personliga svar

Oavsett om du arbetar med Twitter som en slags kundsupport för företaget, eller om det är en social plattform – det är alltid bra att vara personlig och artig.

Hashtags

Arbeta med hashtags för att involvera kunder. Uppmana kunder att använda hashtagen och lyft kunderna som gör det!