Skapa en företagssida på Facebook – steg för steg

Stegen nedan kan variera beroende på vilken plattform som används samt vilken typ av företagssida man skapar.

Skapa en Facebooksida här!

Tänk på att du måste redan vara inloggad på ett Facebook-konto för att kunna knyta ett företagskonto till det. Vill du inte använda ditt privata konto går det bra att skapa ett nytt personkonto för detta syfte.

  1. Välj vilken sidtyp som motsvarar företagets behov.
  2. Fyll i företagsnamn, plats, den kategori som passar företaget bäst och telefonnummer.
Beskriv verksamheten
  1. På ”Om” berättar du om företaget:
    • - Förklara vad företaget gör
    • - Hur ni kan hjälpa era kunder
    • - Berätta om era produkter/tjänster.
  2. Har du en hemsida? Lägg in den i detta steg under ”Webbplats”.
  3. Välj taggar som företaget ska synas inom! Och kom ihåg – ju mer du fyller i, desto lättare är det att hitta dig!
Lägg in profilbild & omslagsbild

Till profilbild välj lämpligtvis din företagslogotyp.

Välj sedan ”Lägg till Omslagsbild”, och ”Ladda upp foto”.

Lägga upp en bild på något som kännetecknar företaget.

Bilden får max vara 851*315 pixlar. Är bilden för stor kan du ställa in vilken del av bilden som ska visas.

Ange adressen till företaget

I detta steg anges den adress som företaget kommer ha på Facebook.

Välj gärna ett enkelt namn, helst utan siffror och liknande. Välj t.ex.: facebook.se/företagsnamnet.

Det är viktigt, speciellt för kampanjer, att det är lätt för kunder att hitta dig.

Nå ut till fler via betald marknadsföring

Om du vill betala för att marknadsföra på Facebook kan du lägga in betalmedel här. Vi rekommenderar dock att du väntar med att göra detta tills din företagssida är helt klar.

Bjud in vänner

Bjud in familj, vänner och bekanta att gilla din sida för att sprida den. Ni kan även dela sidan på din privata Facebook.

Roller

Ni kan vara fler som hanterar företagssidan! Med hjälp av Facebooks roller kan olika individer ha tillgång till sidan och publicera innehåll efter olika befattningar. Det finns: admin, redaktör, moderator, annonsör, analytiker och bidragsgivare.

Klart för att skapa innehåll!

Skalet är klart, så nu är det upp till er att skriva bra innehåll på sidan. Självfallet har vi tips för det också!

Facebook Business Manager

För enklare hantering av ditt nya företaskonto samt för att hålla isär det från ditt privata tipsar vi på socialwebb.se om Facebook Business Manager.

Business Manager