Därför ska du börja företagsblogga!

Varför företagsblogga?

Att företagsblogga kan ge många positiva fördelar – bland annat hjälper bloggen till i marknadsföringssammanhang och ökar kontakten mellan företaget och dess kunder. Testa det du med!

Behöver vi en företagsblogg?” En blogg kan bli en värdefull plattform för både dig och läsaren, som kommer öka kunskapen om företaget och dess produkter. En blogg behöver inte handla om veckans inköp eller dagens lunch – den kan innehålla nyheter med intressant branschrelaterad information.

Fördelar med att företagsblogga

Att starta en blogg för företag kommer, likt företagets andra sociala plattformar, att generera trafik och i sin tur även affärer för företaget. Marknadsföringsförutsättningar förändras snabbt – förr i tiden möttes kunder utanför butiken, medan de nu möts på sociala kanaler. Att företaget utvecklas i samma takt som målgruppen är viktigare än att hitta traditionella kanaler som funkat förr.

En företagsblogg gör att företaget blir mer mänskligt

Med en företagsblogg kommer kunder att få en mänskligare syn på företaget. Kunder vill ofta veta vem de gör affärer med. Bloggen kan bli en mer personlig kontakt mellan företaget och dess kunder, som ger företag möjligheten att berätta om sig självt och sin historia.

På en företagsblogg kan företag upp produkter och tjänster, ta upp vanliga frågor, länka till intressanta artiklar och ha intervjuer med både kunder och anställda.

En företagsblogg driver trafik mellan hemsida och blogg

En företagsblogg är ett utmärkt sätt för företag att skicka kunder emellan de olika medierna. I marknadsföringssyfte kan företaget länka från Facebook, blogg, hemsida, nyhetsbrev och andra sociala meder och få mer trafik. Samtidigt som de båda sidorna kommer öka sin trafik kommer de även att ranka högre i sökmotorer som Google.

Se till att SEO-anpassa både hemsidan och bloggen för Google. Ett bra inlägg kommer att driva trafik så länge det finns kvar. Ju bättre koll du har på sökmotoroptimering, desto mer trafik kommer sidorna generera. Hitta nyckelord och sökord som förknippas med företaget och använd dessa i dina texter på både hemsida och blogg!

Bra företagsbloggar

IIS-bloggen är driven av Internetstiftelsen i Sverige – en organisation som berättar om internets utveckling från år till år. På bloggen berättar företaget ytterligare om brinnande intressen inom internet och inspirerar läsare.

UC-bloggen drivs av affärs- och kreditinformationsföretaget UC som jobbar mot säkrare affärsbeslut. Bloggen innehåller bland annat tips och reflektioner från deras experter, där de vill hjälpa kunder ytterligare.

Mediavision-bloggen drivs av företaget Mediavision, som jobbar med strategi- och affärsutveckling inom spel- och medieindustrin. Bloggen tar upp ytterligare information i form av artiklar och branschrelaterad kunskap.

Medieormen, en blogg driven av Sveriges Radio, tar upp journalistik och sociala medier på ett lättsamt sätt för läsare. På bloggen hittar vi inspiration i hur medievärlden utvecklas med exempel och anekdoter.